DİNİ PAYLAŞIM - AHLAK
   
dini-paylasim.tr.gg
  ANA SAYFA
  İLETİŞİM
  TOP LİSTE
  KUR'AN-İ KERİM DİNLE
  KUR'AN-I KERİM MEALİ DİNLE
  İSLAMİ RESİMLER
  ABDEST
  GUSÜL ABDESTİ
  TEYEMMÜM ABDESTİ
  KAMET
  RUKU
  SECDE
  NAMAZDAKİ DUALAR
  SABAH NAMAZI
  ÖĞLE NAMAZI
  İKİNDİ NAMAZI
  AKŞAM NAMAZI
  YATSI NAMAZI
  NAMAZ VAKİTLERİ
  DİNİ ANKETLER
  DİNİ TERİMLER
  NAMAZIN ŞARTLARI
  HER MÜSLÜMAN'IN BİLMESİ GEREKEN 52 FARZ
  PEYGAMBER'İMİZ
  HZ.NUH
  HZ.DAVUD
  HZ.İDRİS
  CİNLER VE PERİLER HAKKINDA...(15+)
  BÜYÜ HAKKINDA...(15+)
  AHLAK
  SORULARLA İSLAMİYET
  RAMAZAN AYI
  ORUÇ
  KIYAMET
  KIYAMET ALAMETLERİ
  HADİS-İ ŞERİF 'LER
  EHL-İ BEYT
  DİNİ HİKAYE:ALLAH'IN BERATI
  DİNİ HİKAYE:KADINA YANLIŞ FİKİR VEREN KOMŞU
  DİNİ HİKAYE:KIYMETİNİ BİLEMEDİM
  DİNİ HİKAYE:KISMETİNİ BEKLEMEK
  DİNİ HİKAYE:KIZIMI KİME VEREYİM?
  DİNİ HİKAYE:KARINCA YUVASINI DAĞITMAYIN
  DİNİ HİKAYE:DUA AYNI DUA,AMA OKUYAN AĞIZ...
  DİNİ HİKAYE:GARİP KARŞILANAN BİR ADAK
  DİNİ HİKAYE:KANLI ELBİSELER
  ESMAÜL HÜSNA
  HZ.MUHAMMED ÇİZGİ FİLMİ
  HZ.YUNUS ÇİZGİ FİLMİ
  HZ.YUSUF ÇİZGİ FİLMİ
  ZEKAT
  MEHDİ KİMDİR?
  MEHDİ NE ZAMAN GELECEK?
  CEVŞEN NEDİR?
  HZ.ÖMER'İN MÜSLÜMAN OLUŞU
  HZ.PEYGAMBER'İN ELÇİLERİ
  CAHİLLİYE DÖNEMİ
  HANEFİLİK
  ŞAFİİLİK
  MALİKİLİK
  HANBELİLİK
  HAÇLI SEFERLERİ
  HAŞİMİLER
  HİCRET'İN İSLAM'DAKİ YERİ VE ÖNEMİ
  VAHİY GELİŞİ
  MİRAÇ
  VEDA HUTBESİ
  PEYGAMBER'İMİZİN MEKTUBU
  EVTAS OLAYI
  Cİ'RANE OLAYI
  GARANİK OLAYI
  RECİ OLAYI
  MEUNE KUYUSU OLAYI
  HARRA OLAYI
  MESCİD-İ AKSA'NIN ALTINDAKİ TÜNELİN ANLAMI

Ahlak kelimesi hulk'un çoğulu olup huylar, seciyeler anlamına gelir. İngilizcede moral, morality bu anlamda kullanılır ve ahlak bilimine ethics, etik denir.

Bütün dinlerin temeli ahlaka dayanır. İslam ahlakı, "İslam güzel ahlaktan ibarettir." hadisinde ifade edilmiştir. İslam ilimleri için de ahlak ilmi ayrı bir daldır.

"Ahlak", kelimenin en dar anlamıyla, neyin doğru veya yanlış sayıldığı (sayılması gerektiği) ile ilgilenir. Terim genellikle kültürel, dini, seküler ve felsefi topluluklar tarafından, insanların (subjektif olarak) çeşitli davranışlarının yanlış veya doğru oluşunu belirleyen bir yargı ve ilkeler sistemi kavramı ve/veya inancı için kullanılır.

Yanlış ve doğrular hakkındaki bu tip kavram ve inançlar çoğunlukla bir kültür veya grup tarafında genelleştirilir ve kanunlaştırılır, buna göre de (kültür veya grubun) üyelerinin davranışları düzenlenmeye çalışılır. Bu tür bir kanunlaşmanın uygunluğu da ahlak olarak anılabilir, ve grup varlığının devamının bu ilke ve kanunların uygunluğu, uygulanması üzere olduğunu belirtebilir. Bu durumlarda, uygulamayı kabullenen bireyler ahlaklı olarak tanımlanırken, uygulamayı reddeden veya davranışlarında barındıramayan bireyler toplumsal anlamda dejenere olarak tanımlanabilir.

Bu nedenlerle ahlak, iyi bir yaşamın temelini teşkil eden inançlar bütünü olarak da görülebilir. İnsanlık tarihinin büyük bir kısmında, dinler ideal bir yaşama dair görüş ve düzenlemeler getirmiştir, bu nedenle ahlak, çoğunlukla dini emir ve prensipler ile karıştırılmıştır. Seküler ortam ve durumlarda, ahlak hayat tarzı seçimi gibi şeylerle ilgili olarak sunulabilir. Zira bu daha çok, bireysel anlamda iyi bir hayat fikrini temsil eder ki bireyler genellikle bulundukları toplumda benzer zihin yapısı ve görüşlere sahip olan insanların inanç ve değer sistemlerine uygun bir yol seçmektedirler.

Ahlakı sistematik biçimde inceleyen dal, felsefenin bir dalı olan etiktir. Etik, çeşitli soru ve sorunları sorar ve bunları inceler; birisinin belirli (spesifik) bir durumda nasıl davranması ("uygulamalı etik"), birisinin ahlaki bir durum veya görüşü nasıl kanıtlayacağı ("normatif etik") ve birisinin etik veya ahlakın kökten yapısını nasıl anlayacağı ("meta-etik") gibi.

Örneğin, bugün ABD'de kürtajın ahlaki açıdan izin verilebilir (caiz) olup olmadığı uygulamalı etikte tartışılan güncel sorulardandır. Normatif etikteki yaygın bir soru da, kişinin birisini korumak amacıyla yalan söylemesinin ahlaki olarak savunulup savunulamayacağıdır. Meta-etik ise, "iyi"nin varlığını nasıl doğruladığımızı yoksa her şeyin göreceli olduğunu ve ahlakın sadece birisinin tercihlerinin ifadesi olup olmadığı sorularını sorar ve inceler.

Tabii ki her toplumda nasıl davranmamız gerektiği ile gerçekte nasıl davrandığımız arasında bir ayrışma vardır; yani hipotetik bilgelik ile gerçek ahlak arasında bir fark mevcuttur.

Sosyal hayat ahlakı büyüme denen zorlu süreçte belirliyorsa bu ahlak ahlaki midir sorusunun cevabını her bireyin kendini oluşturmasında aramak gerekecektir. İnsan bireysel varlığını toplum içinde ve toplumun kabul gören anlayışları doğrultusunda şekillendirerek kendini "görünür" kılıyorsa doğal ve gerçek olmayan bir değerler sistemini temsil etmekten uzak duramayacaktır. Ahlak her şeyden önce kuantum fiziğinde olduğu gibi bir diğerine göre konumlanan ve bizzat mevcut olan durumu dolayısıyla mistizmin dışında evrensel, ilahi ve haktanır bir ahlaktan söz etmek pek mümkün olamayacaktır. Herkes aynı hayatın içinde bir ayna örneğindeki gibi bütünün bir parçasını oluşturuyorsa hangi tavır ahlak dışı adledilecektir. Mevlana'nın dediği "Ben ikiliği bir yana koydum, iki alemin bir olduğunu gördüm." sözü Ben'in hayatı oluşturan kaosta, herkesin dahil olduğu o toplumsal Ben'de benim ayak izim yok demekten öte nedir?

   
Bugün 5 ziyaretçi (18 klik) kişi burdaydı!
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol