DİNİ PAYLAŞIM - HAŞİMİLER
   
dini-paylasim.tr.gg
  ANA SAYFA
  İLETİŞİM
  TOP LİSTE
  KUR'AN-İ KERİM DİNLE
  KUR'AN-I KERİM MEALİ DİNLE
  İSLAMİ RESİMLER
  ABDEST
  GUSÜL ABDESTİ
  TEYEMMÜM ABDESTİ
  KAMET
  RUKU
  SECDE
  NAMAZDAKİ DUALAR
  SABAH NAMAZI
  ÖĞLE NAMAZI
  İKİNDİ NAMAZI
  AKŞAM NAMAZI
  YATSI NAMAZI
  NAMAZ VAKİTLERİ
  DİNİ ANKETLER
  DİNİ TERİMLER
  NAMAZIN ŞARTLARI
  HER MÜSLÜMAN'IN BİLMESİ GEREKEN 52 FARZ
  PEYGAMBER'İMİZ
  HZ.NUH
  HZ.DAVUD
  HZ.İDRİS
  CİNLER VE PERİLER HAKKINDA...(15+)
  BÜYÜ HAKKINDA...(15+)
  AHLAK
  SORULARLA İSLAMİYET
  RAMAZAN AYI
  ORUÇ
  KIYAMET
  KIYAMET ALAMETLERİ
  HADİS-İ ŞERİF 'LER
  EHL-İ BEYT
  DİNİ HİKAYE:ALLAH'IN BERATI
  DİNİ HİKAYE:KADINA YANLIŞ FİKİR VEREN KOMŞU
  DİNİ HİKAYE:KIYMETİNİ BİLEMEDİM
  DİNİ HİKAYE:KISMETİNİ BEKLEMEK
  DİNİ HİKAYE:KIZIMI KİME VEREYİM?
  DİNİ HİKAYE:KARINCA YUVASINI DAĞITMAYIN
  DİNİ HİKAYE:DUA AYNI DUA,AMA OKUYAN AĞIZ...
  DİNİ HİKAYE:GARİP KARŞILANAN BİR ADAK
  DİNİ HİKAYE:KANLI ELBİSELER
  ESMAÜL HÜSNA
  HZ.MUHAMMED ÇİZGİ FİLMİ
  HZ.YUNUS ÇİZGİ FİLMİ
  HZ.YUSUF ÇİZGİ FİLMİ
  ZEKAT
  MEHDİ KİMDİR?
  MEHDİ NE ZAMAN GELECEK?
  CEVŞEN NEDİR?
  HZ.ÖMER'İN MÜSLÜMAN OLUŞU
  HZ.PEYGAMBER'İN ELÇİLERİ
  CAHİLLİYE DÖNEMİ
  HANEFİLİK
  ŞAFİİLİK
  MALİKİLİK
  HANBELİLİK
  HAÇLI SEFERLERİ
  HAŞİMİLER
  HİCRET'İN İSLAM'DAKİ YERİ VE ÖNEMİ
  VAHİY GELİŞİ
  MİRAÇ
  VEDA HUTBESİ
  PEYGAMBER'İMİZİN MEKTUBU
  EVTAS OLAYI
  Cİ'RANE OLAYI
  GARANİK OLAYI
  RECİ OLAYI
  MEUNE KUYUSU OLAYI
  HARRA OLAYI
  MESCİD-İ AKSA'NIN ALTINDAKİ TÜNELİN ANLAMI


HASIMÎLER

Peygamberimizin atasi Abdülmenaf'in oglu Hâsim'in soyundan gelenlere verilen isim.

Hâsim ticaretle ugrasan zengin ve cömert biriydi. Asil adi Amr'dir. Rivayete göre, bir kitlik yilinda Filistin'e giderek oradan un satinalmis ve Mekke'ye getirerek ekmek yaptirmis, kestirdigi hayvanlarin et suyuna ekmek dagitarak tirid ikraminda bulunmustur. Bu nedenle Arapça'da kirmak anlamina gelen (heseme) fiilinden müstak olan Hâsîm adi verIlmistir (Ebu Ca 'fer Muhammed b. Cerîr et-Taberi, "Tarîhü'r-Rusül ve'l-Millûk" nsr. Anneles III,1088; Ibnu HIsam, "es-Sîretil'n-Nebeviyye, I, 107).

Taberi'ye göre; Hâsim, Rûm ve Gassân hükümdarlarindan Kureys için dokunulmazlik hakki saglamis, Sam'a yaz seferleri, Yemen'e de kis seferlerini O ihdas etmis bilahere bu, bir âdet haline gelmistir. Yine Taberî'nin rivayetine göre Hasîm bir seferinde Medine'ye ugramis, Amr b. Zeyd'e misâfir olmus, Amr'in kizi Selma'yi görüp onunla evlenmek Istemisti. Baba, kizinin kendi yaninda dogum yapmasini sart kostu. Hasîm de bu sarti kabul edip Sam'a gitti. Dönüsünde Selma ile evlendiler. Hasîm, Selma'yi alip Sam'a götürdü. Dogum yapma günü yaklasinca O'nu alip Medine'ye babasinin evine getirdi, kendisi tekrar Sam'a döndü.

Hâsim'in dört oglu ve bes kizi vardi. Soyu, çocuklarindan Seybe (Abdulmuttalib) ile devam etmis ve bu soydan gelenlere Hâsimogullari (Benu Hâsim) denmistir. Hâsim'in, Abdulmuttalib'den baska erkek çocuklarinin nesilleri devam etmemistir (Taberî, a.g.e., III, 1082).

Hasîmîler Kureys Kabilesinin bir koludur. Peygamberimiz de bu boydandir. Hasîmîler Islâmiyetten önce de hem Mekke'nin hem de Kureys Kabilesinin yöneticisiydi. Çok onurlu bir is sayilan Kâbe bekçiligi ve hac Isleri ne bakmak da ayni ailenin elindeydi.

Hasîmîler ile Kureys Kabilesi'nin bir baska kolu olan Emevîler arasinda öteden beri bir çekisme vardi. Rivayete göre Hasîm ile kardesi Abdu Sems Ikiz olarak dünyaya gelmisler bunlardan birinin parmagi digerinin alnina yapisik iken ayrIlmis bu esnada kan akmis, bundan da ileride bu Iki kardes arasinda kan dökülecegi sonucu çikarIlmis (Taberî, a.g.e, III, 1089).

Islâmiyet'ten sonra bu çekisme bir süre diner gibi olur. Ancak Hasimîler'den olan Hz. Ali'nin halife seçIlmesiyle çekisme yeniden alevlenir. Emevîlerden Muaviye Sam'da güçlü bir yönetim kurmus ve Hz. Ali'ye isyan edip, savas açmisti. YenIlmek üzere olan Muaviye, entrika ile savasi kendi lehine çevirmeyi basarmis neticede mücadeleden galip çikmisti. Bundan sonra Emevîler, Islâm Dini'nin getirdigi, halifeligin sûra ile belirlenmesi usulünü kaldirdilar. Halifelik babadan ogula geçen bir saltanat kurumu haline geldi. Ancak bu durum çok sürmedi. Halk yer yer Emevîlere karsi direnise geçti. Bu arada Hz. Ali'nin oglu Hasan, zehirlenerek öldürüldü. Ikinci oglu Hüseyin ise bütün aile üyeleriyle birlikte Kerbelâ'da kiliçtan geçirilerek sehid edildi. Fakat sonradan Emevîler, Hâsimîlerin bir kolu olan Abbasiogullari (Peygamberimizin amcasi Abbas'in soyundan gelenler) tarafindan ortadan kaldirildilar. Son Emevî hükümdari Mervan el-Himer (esek Mervan) da öldürüldü ve iktidarlari böylelikle son buldu (132/750).

'Tarihe Abbâsî saltanati adiyla geçen Hasîmogullari'nin bu seferki iktidarlari, Ebu'l-Abbâs es-Saffah (kan dökücü) ile basladi. Mogol hükümdari Hülâgu'nun saldirilarina maruz kalan bu devlet de 1258 tarihinde ortadan kaldirildi.

Hasîmogullari bu tarihten I. Dünya savasina kadar Mekke Serifligi gibi sembolik ve mahalli bir görevin disinda önemli bir rol oynamadilar. Mekke Serifi Hüseyin b. Ali (1852-1951), Ingilizlerle anlasarak I. Dünya savasinda Osmanlilara karsi ayaklanmis, Osmanlilar yenilerek Arap topraklarindan çekilince kendisini Hicaz krali ilân etmisti (1916).

 

Daha sonra Necid prensi (Suudi Arabistan Devleti'nin kurucusu) Abdülaziz b. Suud (1880-1953), Hüseyin'i Hicaz'dan çikartti. Ancak Hüseyin 0ngilizlerin destegini saglayarak oglu Faysal'i Irak'a, Abdullah'i da Ürdün'e kral yaptirdi. Ürdün'e kral olan Abdullah, Filistin'in bölünmesi konusunda 0srail ile anlastigi iddiasiyla Filistinli bir genç tarafindan öldürüldü. Hâsimî iktidari Irak'ta, 1958 yilina kadar sürdü. 14 Temmuz 1958 günü, basta kral II. Faysal olmak üzere ailenin birçok mensubu öldürüldü ve yapilan askerî darbe ile Hâsimîlerin bu ülkedeki iktidarlari son bulda.

Ancak bugünkü Ürdün krali Hüseyin, kendisinin Hasîmî soyuna mensup oldugunu iddia etmektedr.

   
Bugün 21 ziyaretçi (66 klik) kişi burdaydı!
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=